[Recensie] Duidelijke taal. De hoofdzaken van begrijpelijk schrijven.

Duidelijke taal. De hoofdzaken van begrijpelijk schrijven

Er bestaan heel wat schrijfgidsen voor het Nederlands. Sommige behandelen een specifiek register of bepaalde tekstsoort, zoals zakelijke teksten, academisch schrijven, kortverhalen, webteksten. Andere zijn algemene taalgidsen, naslagwerken die de klassieke taal- en schrijfadviezen over structuur, lengte, constructies als passieven en naamwoordstijl, spelling en grammatica uitgebreid behandelen. Bekende voorbeelden zijn de Schrijfwijzer van Renkema en Schrijven! van Permentier en Houthuys.

Hoe verzadigd de markt der schrijfgidsen ook lijkt, toch was er nog een lacune: een boek waarmee je zelf  helder en correct kunt leren schrijven, met een beknopte uitleg over de belangrijkste aspecten, voorbeelden en oefeningen, dat voor alle tekstsoorten bruikbaar is. Dat was alvast het idee van Peter van der Horst, docent Nederlands en auteur van heel wat boeken over correct en begrijpelijk schrijven. Hij beslist om die lacune zelf op te vullen en schreef het boekje Duidelijke taal. De hoofdzaken van begrijpelijk schrijven.

Duidelijke taal bestaat uit 17 korte hoofdstukken. Daarin komen diverse aspecten van heldere schriftelijke communicatie aan bod, bijvoorbeeld Schrijf geen te lange zinnen, Maak opsommingen herkenbaar, Beperk het aantal voorzetsels, Gebruik alleen algemeen gangbare afkortingen. Elk hoofdstuk bestaat uit een gebalde uitleg per onderdeeltje, enkele sprekende voorbeelden en een reeks oefeningen met correctiesleutel. Achteraan staan nog enkele bladzijden met algemene oefeningen en hun correctiesleutel. In die oefeningen komen alle problemen door elkaar aan bod die in de vorige hoofdstukken werden behandeld.

Duidelijke taal is een handig boekje voor iedereen die zijn eerste stappen in de wereld van begrijpelijk schrijven wil zetten of wie zijn vaardigheden een stevige opfrisbeurt wil geven en voor wie de bekende naslagwerken te uitgebreid en gedetailleerd zijn. Dat kunnen studenten zijn uit alle mogelijke opleidingen, administratieve medewerkers die de communicatie met de rest van het bedrijf verzorgen of zelfstandigen die hun nieuwsbrieven en hun communicatie met klanten willen professionaliseren.

Dankzij de heldere opbouw van het boek en de korte hoofdstukken, die alleen de noodzakelijke informatie bevatten, vind je als lezer meteen alle info die je nodig hebt. Met het uitgebreide oefenmateriaal kun je niet alleen je nieuwe kennis inoefenen, maar ook testen hoe goed je de theorie hebt begrepen. Kortom, Duidelijke taal heeft alles in huis om een vaste waarde te worden in schrijfopleidingen.

Duidelijke taal. De hoofdzaken van begrijpelijk schrijven van Peter van der Horst is verschenen bij uitgeverij Garant.
ISBN 9789044137507